2011. december 17., szombat

A Sithek háremhölgye a kalocsai gyorsnaszádon

Bizony, ez tényleg már-már bántóan bulvárosra sikeredett cím, mentésünkre szolgáljon, hogy a lényeg, az egyes kifejezések mind-mind benne vannak a forrásul szolgáló Index-cikkben, és szinte kínálják magukat...
Hogy a "gyorsnaszád" és egyéb tengerészeti tárgyú fogalmak miként keveredtek mostanság a közbeszédbe, azon talán lépjünk túl. A kalocsai népi mintás grafikai motívumokat illetően pedig nyilván közismert, hogy a Forma 1 világából, valamint a Real Madrid kapusának közelmúltbeli kezdeményezéséből jött az ihletés, s vált a sajátságosan magyaros rajzi világ úgynevezett mémmé az interneten.

Akárhogy is, az ismert hírportál szerkesztői a minap felhívást tettek közzé, hogy ilyen képi elemekkel tarkított ábrázolásokat fantáziadús, a Photoshop avagy a Paint programokat jól kezelő olvasóiktól. És hát milyen pályázat lenne az, amire ne érkeznének csőstül starwarsos ötletek? - talán nem is képzelhető el ilyen. A befutott munkákból szemezgető összefoglaló írás listájára mindjárt kettő is felkerült. Talán az sem véletlen, hogy mindkettőn Vader nagyúr a központi szereplő.

A sorban az első bizonyos Von Siebenbuergen alkotása, amelyről az elemző cikk szerzője inígyen értekezik (persze, ne feledjük, a témára való tekintettel minden szava maró gúny!, azaz csak játék):
Kénytelenek vagyunk elhatárolódni Von Siebenbuergen alkotásától, amin a kalocsai mintát a Rossz oldallal azonosítja. A kalocsai minta ilyen használata eltér az országimázsunk szempontjaitól, viszont az alkotó ügyesen vette észre azt a kultúr- és motívumtörténeti érdekességet, hogy a sötétebb színekkel (lila, zöld, kék) általában az idősebb (asszonyok) díszítették ruháikat, ahogy a gyász jele is lehetett.

A következő fotó más miatt tarthat igény olvasóink legalább felének érdeklődésére, de azért vegyük észre az itt is felbukkanó matyó mintát. A kapcsolódó leírás pedig ez volna: Fent említettük, hogy milyen nehéz azonosulni a kalocsai minta Vader nagyúron történő megjelenésével, most megmutatjuk a helyes használatot. A férfi-női princípiumokat élesen verbalizáló és vizualizáló alkotás egy lekezelő, paternalista Vezetőt mintáz, aki fegyverét (figyelem: áthallás) mindig a keze ügyében tartja. A magyarság szabadságát és bátorságát őszintén, hivalkodó ruhája miatt szinte nyersen hangsúlyozza ki a nő. A metaforikusan megjelenített ország (lásd: Mária országa) büszkén dülleszti ki mellét. Az Alkotmány Asztala mellett lévő ikonosztázon lenne az igazi helye az alkotásnak. Gratulálunk, Kerényi Imrének, a képet postafordultával elküldtük.